Jun 6, 2013

メダカ Medaka fish

庭の水鉢にメダカを飼っています。
出しっぱなしなので冬の間は厚い氷に覆われます。
この冬大雪が降ったときには下のような有様。

Remember the big pot in my garden?
I have medaka fish in it, but during winter, it is covered with thick ice.
When we had big snow last winter, it looked like this.

ブログに載せたところ、メダカは大丈夫だったかと心配してくださる声も。

Some of you wanted to know if my fish survived.

今、水鉢はこんな感じ。

Well, my pot now looks like this.
メダカが20匹くらいすいすい泳いでいます。

And twenty or so medaka are swimming peacefully.
黒メダカ、ヒメダカも人気ですが、うちのは白メダカ。
本当に丈夫でほぼ何もしなくても元気です。

Medaka is a small fish, about 3 or 4 cm long.
They come in brown, orange or white (like mine).
They are very hardy and easy to keep.

春になると卵がどんどん生まれますが、育てようと思ったら、別に取り分けておかなければなりません。
そうしないと親たちが卵も運よくかえった子供も食べてしまうんです。

When spring comes, they start laying tiny eggs.
Then, I have to take out the eggs into another container.
(Otherwise, they eat their eggs and babies.)


数週で卵はかえりますが、何しろ本当に小さいので最初はほぼ見えません。

Within a few weeks, they hatch.
They are so super tiny, they are almost invisible at first.

さて問題。下の写真には子供が5匹写ってます。見つけられますか?

Here's a quiz.  There are five babies in the photo below. 
Can you find them?

 
影を探すほうが簡単かも。It might be easier to look for their shadows.

答え
Here's the answer.


子メダカは少しずつ大きくなって。
この子たちは8ミリくらいに成長しました。

Little by little, they get bigger.
These are about 0.8 cm long.





親に食べられないくらい大きくなったら、子供たちも水鉢へ。
そして命は毎年引き継がれていっています。

When they are big enough, I put these babies back to my pot.
And the life in my pot goes on and on. 



楽しいですよ!\(^o^)/

I'm enjoying it!\(^o^)/
にほんブログ村 英語ブログ 国際交流へ

6 comments:

cosmos said...

鉢の水が凍ったら、メダカは冷凍保存状態になるのでしょうか?水は替える必要はないのですか?水草が自然浄化サイクルを造りだしているのかな? 何か?ばかりになってしまいました。

Merry Witch said...

cosmosさま
氷はたぶん厚くても2センチくらいなんだと思います。氷の下で冬を越しているようです。水鉢をおいて5年くらいたちましたが、水替えはその間に1回だけ。たまには洗ってやるかと思ったんですが、意外に中がきれいだったので、びっくりしました。
一応ビオトープを目指して始めました。

鳥が水浴びもするし、水がゆらゆら光るのもきれいだし、手間いらずで楽しいですよ。

Sofia said...

I like the photos of your pot.

Merry Witch said...

Sophie A.

Thank you very much. I'm glad you like my photos.

Minoru Saito said...

こんばんは。私もメダカを飼っていました。熱帯魚もです。 メダカがタマゴを産むとすぐに取り出して別の所で育てました。 
 グッピーは子供を産みました(卵では無いです)。今は寅を飼ってます。

Merry Witch said...

Minoruさま
グッピーって子供を産むんですか?\(◎o◎)/!知りませんでした。不思議です。

寅さんと仲良く旅行三昧の生活ですね。うらやましいです。